MOŻLIWOŚCI KORZYSTANIA
Najpierw trudno byłoby stwierdzić, kto do tego grona należy lub kto miałby prawo należeć. Ale nawet gdyby trudność tę obejść, nie sposób stanu posiadania wiedzy psychologicznej przez grono najwybitniejszych specjalistów uznać za stan obiektywny istnienia „współczesnej wiedzy psychologicznej”. Jest to bowiem mało prawdopodobne, że grono to znałoby i umiałoby w razie potrzeby, np. w obozie jenieckim, przedstawić — bez niczyjej pomocy — „z pamięci” własnej wszystkie osiągnięcia psychologii.Nasuwa się więc potrzeba uwzględnienia pomocy. W jakim sensie?W sensie możliwości korzystania z istniejącej już literatury psychologicznej, zawartej w czasopismach i w książkach, ze sprzętu laboratoryjnego, poniekąd również z żywej informacji ze strony kolegów nie należących do owego fikcyjnego grona najwybitniejszych specjalistów.Widać więc, że obiektywne istnienie wiedzy psychologicznej oczywiście wszelkiej innej wiedzy, krótko i ogólnie: wiedzy naukowej — jest wielce złożonym stanem rzeczy. Jego warunkiem jest bez wątpienia stan subiektywny istnienia, i to u wszystkich osób mających cokolwiek wspólnego z psychologią. Przecież nie zdałyby się na nic biblioteki, laboratoria, sprzęty psychologiczne, jeśli nikt nie umiałby z nich korzystać, dajmy na to, wskutek jakiejś niesamowitej katastrofy światowej, w której wszyscy ludzie zginęliby, natomiast rzeczy przez nich wytworzone pozostałyby nietknięte.