WIEDZA NAUKOWA
W rezultacie końcowym powstaje praca gotowa do przedstawienia na zebraniu naukowym lub do druku. Proces jej wykonania uzależniony jest mniej lub więcej od potrzeby logicznego wyrażania myśli celem ich zakomunikowania odbiorcom, specjalistom bądź laikom na różnym poziomie przygotowania naukowego.Rezultatem badań są — jakieś ięh wyniki. Przyczyniają się one mniej lub więcej do wzbogacenia wiedzy, czyli do jej postępu. Rozumie się przy tym, że chodzi o wiedzę w sensie obiektywnym, a nie tylko czy po prostu o wiedzę osobistą. Ale i to się rozumie, że nasamprzód czy w pierwszej chwili dany pracownik, np. doktorant lub profesor, wie coś więcej, niż wiedział uprzednio, i to właśnie dzięki swoim badaniom. Tak przeto z miejsca stajemy wo- bec problemu — jak się okaże, trudnego i złożonego — dwojakiego istnienia wiedzy: obiektywnego i subiektywnego względnie (lepiej rzec) osobistego. Jedno wiąże się z drugim, niemniej wymagają one rozpatrzenia osobnego.