WAŻNA CZĘŚĆ SKŁADOWA
Ważną częścią składową obiektywnej wiedzy psychologicznej są oczywiście, acz tylko pośrednio, wszelkie rzeczy i zjawiska pozostające w związku z psychologią i z ludźmi jako psychologami, a więc książki, rękopisy, korespondencje, sprzęt laboratoryjny itp. W rachubę wchodzą ponadto umiejętności korzystania z powyższych rzeczy, redakcje czasopism i książkowych wydawnictw psychologicznych, katedry, zakłady i seminaria psychologiczne, komitety organizacyjne konferencji i zjazdów psychologicznych, towarzystwa psychologiczne, wykłady, odczyty, popularne prelekcje, posiedzenia seminaryjne, ćwiczenia, konsultacje studentów z profesorami itp. To wszystko razem stanowi kulturowy majątek i sposób istnienia psychologii. To wszystko w jakiejś mierze gwarantuje istnienie wiedzy psychologicznej. W tym wszystkim razem tkwi potencjalnie lub aktualnie „współczesny stan psychologii” w znaczeniu obiektywnym.Jak widać, nie można kategorycznie przeciwstawiać wiedzy osobistej, czyli subiektywnej, wiedzy obiektywnej, aczkolwiek na pierwszy rzut oka różnica wydaje się istotna. Raczej wypadałoby sprawę postawić tak, że stan subiektywny wiedzy psychologicznej (i wszelkiej innej wiedzy) jest sposobem istnienia bądź ujawniania się u danej osoby obiektywnego stanu wiedzy psychologicznej.